ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

پرونده خاک خورده کودکان کار با ۱۳ دستگاه متولی | زندگی غمبار کودکان کار پشت چراغ قرمز زندگی

  • کد خبر: ۱۶۸۵۳۲
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
پرونده خاک خورده کودکان کار با ۱۳ دستگاه متولی | زندگی غمبار کودکان کار پشت چراغ قرمز زندگی
پدیده کودکان کار، یکی از معضلات گریبانگیر کلان شهر مشهد شده است، در این میان ۱۳ دستگاه متولی، به دلیل نداشتن برنامه ریزی صحیح و تعامل مناسب نتوانسته اند اثرگذاری لازم را داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، کودکی که کودکی نمی‌کند، به دنبال توپ نمی‌دود یا حتی مو‌های عروسکش را شانه نمی‌کند و مجبوراست کار کند تا بار اقتصادی خانواده را به دوش بکشد به نوعی فرصت کودکی کردن از او گرفته شده است.

این دسته از کودکان، فقط منحصر به کودکان گل فروش سر چهارراه‌ها نیستند، عده‌ای از والدین برای کسب شهرت و پول دست به حراج زندگی فرزندانشان می‌زنند،حالا دیگرفرقی نمیکند با لباس‌های کهنه، وسط چهارراه‌ها، گل وآدامس بفروشد و یا در صفحات اینستاگرام، هر لحظه، لباسی رنگین بپوشد وشیرین زبانی کند تا لایک بیشتری را جمع کند؛ در هر دو حالت، دنیای کودکی‌اش ربوده شده است و در واقع این کودکان، ابزاری برای استثمار اقتصادی شده اند.

هم اکنون پدیده کودکان کار، یکی از معضلات گریبانگیر کلان شهر مشهد شده است، این آسیب اجتماعی، نه تنها بخش درخور توجهی از کودکان و نوجوانان را که سرمایه‌های آینده جامعه هستند، در معرض انواع آسیب‌ها قرار داده است، بلکه خانواده و جامعه را نیز با زیان‌های فراوانی روبه‌رو ساخته است.


بیشتر بخوانید:

 


افزایش کودکان کار در چند سال اخیر سبب شد تا مسئولان دستگاه‌های مختلف بار‌ها و بار‌ها دور یک میز جمع شوند و برای این معضل چاره‌اندیشی کنند ،در حال حاضر بیش از ۱۳ دستگاه شامل وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، بهداشت، دادگستری، آموزش و پرورش، کمیته امداد، شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی به این ماجرا ورود کرده‌اند اما به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند، در زیر و بم ماجرا هم هیچ‌یک مسئولیتی بابت این موضوع به گردن نمی‌گیرند در حالی که تمامی این دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و نیمه‌دولتی بودجه‌ای برای ساماندهی کودکان کار دریافت می‌کنند، حالا باید پرسید که اگر این مبالغ صرف این امور نمی‌شود در کجا هزینه می‌شود؟

تشکیل پرونده کیفری جهت عوامل بهره کش اقتصادی

معاون دادستان خراسان رضوی ازوضعیت ابتدایی ورود دادستانی به پرونده قطور کودکان کار میگوید: در اولین گام دستگاه‌ها به وظایف خود آگاهی نداشتند و زمان برد تا با قوانین آشنا شوند، تصمیم گرفتیم که طرح «سایه بان مهر» را شروع کنیم، زیرا تا پیش از آن هیچ هماهنگی و هم پوشانی بین دستگاه‌ها وجود نداشت و حتی در بعضی موارد اختلاف هم بود؛ به این معنا که انجام وظایفشان با هم تداخل داشت.

نیره عابدین زاده میگوید: در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، موضوع کار کودک تحت عنوان یک وضعیت مخاطره امیز برای کودکان عنوان شده است در این راستا دادستان مطابق ماده ۲۷ وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاه‌های موظف در قانون را دارد و چنانچه مصادیق ترک فعل را گزارش دریافت کند و محرز شود وقوع جرم را اعلام خواهد کرد.

وی ادامه میدهد:مشهد تلاش داشته است با ایجاد یک نظم مشخص، شیوه‌ای متفاوت شناسایی، غربالگری اولیه، ساماندهی، توانمندسازی را در ساماندهی کودکان کار و همچنین شناسایی عوامل بهره کش اقتصادی از کودکان و تشکیل پرونده کیفری برای این افراد را شناسایی کند.

معاون دادستان بیان میکند:در راستای این طرح که در سال سوم اجرای آن هستیم تلاش شده است که تمام عوامل دخیلی در فرایند شناسایی و اقدام، اموزش‌های حقوق کودک و نحوه مواجهه و. را مستمر دریافت کنند و عملکرد‌ها نظارت شود.

عابدین زاده بیان میکند:تاکنون هزار ۴۳۷ کودک از سال ۱۴۰۰ تاکنون در مشهد شناسایی شده اند که تقریبا هشتاد درصد آن‌ها اتباع کشور افغانستان و بعضا نیز اتباع فاقد مجوز می باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->